Avlsrådgivning Jämthund

Norske Elghundklubbers forbund har søkt Svenska Älghundklubben om hjelp til å ivareta avlsrådgivning på Jämthundrasen for tispeeiere i Norge i en overgangsperiode. SÄK har svart positivt på henvendelsen etter vedtak i Svenska älghundklubbens Arbetsutskott den 21.04.2011

Bakgrunnen for søknaden er att avlsutvalget for Jämthund i Norge har valgt å trekke seg med øyeblikklig virkning, og vi ser det lite hensiktsmessig å gjøre en forhastet innsetting av nye rådgivere. Vi mener det vil være bedre å bruke litt tid på å finne de rette personene med stor interesse tid og kunnskap til dette utvalget.

Avlskomiteen i Svenska Âlghundklubben vil i denne perioden være behjelpelig med råd og veiledning til tispeeiere som vurderer å ha kull på sin tispe.

Henvendelse fra tispeeier må komme i god tid før planlagt paring, og sendes Norske Elghundklubbers forbund v/Arild Visdal som videresender henvendelsen til SÄK.

E-postadresse:                  elghundklubbers.forbund@klubb.nkk.no
Postadresse:                      Arild Visdal, Postboks 8, 2664 Dovre
Tlf:                                        917 77 135 (kl. 10 – 13.)

Søknader om godkjent hannhund vil i denne perioden ivaretas av administrasjonen i NEKF, og søknader sendes til samme adresse.

Godkjente kull vil bli lagt inn på valpelisten når godkjenning kommer fra SÄK.

Forbundsstyret

Norske Elghundklubbers Forbund